Festiwal projektów – 2018.05.30

W dniu 30 maja 2018 roku w naszej szkole odbył się Festiwal Projektów. Była to prezentacja pracy wszystkich grup projektowych. Realizacja przynajmniej jednego projektu to bowiem obowiązek każdego ucznia drugiej klasy gimnazjum. Młodzież nasza pokazała jednak, iż nie musiało to być przykre i uciążliwe zadanie. Projekt taki to dobra sposobność to rozwijania swoich zainteresowań, zaprezentowania własnych osiągnięć na szerszym forum, nawiązania nowej współpracy, lepszego poznania się. I właśnie taką stronę pracy wykonywanej z przyjemnością mogliśmy oglądać podczas minionego Festiwalu. Łącznie pracowało aż 14 zespołów projektowych. Tematyka projektów była niezwykle różnorodna. Były obszary związane z ekologią, psychologią, filmem, teatrem. Był taniec i sport, historia oraz współczesność. Mieliśmy przyjemność oglądania ciekawych filmów, wywiadów, prezentacji, plakatów. Zaprezentowali się nam wówczas następujące grupy:

  1. Fizyka w obiektywie”. Temat realizowany pod kierunkiem pani Barbary Radeckiej i pana Marka Milczarka. Uczniowie starali się uchwycić w kadrze zjawiska fizyczne, z którymi spotykają się w życiu codziennym. Z utrwalonych na fotografii zjawisk oraz ich opisu przygotowana została i przedstawiona prezentacja multimedialna.
  2. Oceną stanu czystości powietrza w okolicy szkoły” – zajmowała się grupa pod opieką pani Jolanty Matysiak. Uczniowie prowadzili regularne obserwacje i pomiary czystości powietrza. Badali porosty i kwasowość opadów. Sprawdzili również świadomość okolicznych mieszkańców dotyczącą stanu środowiska przyrodniczego Pragi Południe. Podsumowaniem wysiłku gimnazjalistów była prezentacja multimedialna i wywiad. Był to niezwykle zajmujący efekt żmudnych i solidnych działań grupy.
  3. Kolejnym projektem podejmującym problematykę ekologiczną był projekt realizowany pod kierunkiem pani Marii Błaszkiewicz – „Zielone płuca Warszawy”. Uczniowie zajmowali się zlokalizowaną w pobliżu stolicy Puszczą Kampinoską – ogromnym kompleksem leśnym. Zbierali informacje o Narodowym Parku Kampinoskim i jego znaczeniu dla Warszawy. Podsumowaniem wysiłku grupy były przygotowane plakaty i foldery, które uczniowie przekazali do szkolnej biblioteki.
  4. Doświadczenia chemiczne, które można wykonać w domu” to temat, który wybrali młodzi miłośnicy chemii. Pracowali oni pod opieką pani Moniki Trzaski. Efekt swoich badań utrwalili na filmie. Był to przegląd prostych doświadczeń, które przy zachowaniu właściwych środków ostrożności, każdy bez problemów może samodzielnie wykonać w domu.
  5. Poznawaniem i popularyzacją wiedzy związanej ze znajomością warszawskich legend zajmował się zespół pracujący pod nadzorem nauczycieli języka polskiego – p. Krystyny Choińskiej i p. Marcina Kondratowicza. Grupa sprawdzała znajomość legend wśród uczniów oddziałów gimnazjalnych, odkrywała miejsca związane z czytanymi podaniami. Efektem prac był bardzo ciekawy i barwny album prezentujący problematykę projektu. Wszyscy uczniowie biorący udział w tym projekcie byli niezwykle zaangażowani w pracę i od opiekunów uzyskali najwyższe noty. (Kilka szczegółów tutaj)
  6. Na pytanie „Czy współczesny człowiek też jest człowiekiem witruwiański?” odpowiedzi szukała grupa projektowa pani Eweliny Prokurat i pani Marzeny Lesińskiej- Wardawy. Uczniowie sprawdzali, czy reguła Witruwiusza jest aktualna we współczesnych czasach – czy wysokość człowieka w przybliżeniu równa się rozpiętości ramion. Prowadzone były pomiary i poszukiwania najbardziej zbliżonych do ideału witruwiańskiego. (Materiał prezentowany jako podkład do referatu uczniów: Czy człowiek wspólczesny jest człowiekiem witruwiańskim - projekt edukacyjny - Grzegorz Gerek IIB)
  7. Pan Tomasz Śleszycki wraz z grupą uczniów przygotował krótkie przedstawienie – miniaturę dramatyczną Mirona Biłoszewskiego własnego autorstwa. Młodzi adepci sztuki teatralnej wystąpili przed publicznością szkolną oraz zawodowym aktorem Ksawerym Szlenkierem. Było to bardzo miłe i zarazem wartościowe. (Więcej na stronie teatru)
  8. Rozbudzeniem zainteresowania historią starożytnego Rzymu poprzez przybliżenie wybranych sylwetek cesarzy rzymskich, zajmował się zespół uczniów, którymi opiekował się pan Rafał Świetliński. Drugoklasiści omawiali najciekawsze, ich zdaniem, życiorysy cesarzy rzymskich, zbierali informacje i ciekawostki na ich temat. Przygotowali prezentacje multimedialne na temat wybranego przez siebie cesarza i omawiali jego zasługi.
  9. Swoją pasję związaną ze współczesnym kinem niemieckim prezentowali uczniowie klasy 2d. Pod kierunkiem nauczyciela języka niemieckiego – pani Joanny Dąbek przygotowali plakaty na temat swojego ulubionego filmu lub serialu. Swoje prace zaprezentowali na Festiwalu Projektu.
  10. Anime jako wyraz kultury japońskiej i twórczości człowieka” ten nadzwyczaj interesujący temat realizowała grupa pod opieką pana Pawła Salacha. Uczniowie prezentowali czym jest anime, wyjaśniali skąd pochodzi, odtwarzali filmy z wykorzystaniem techniki anime oraz dzieli się własną pasją i twórczością. Jedna z uczennic zaprezentowała nawet uszyty na tę okazję kostium postaci anime. Był to jeden z tematów, który zaproponowany został przez samych uczniów. (Więcej o projekcie tutaj)
  11. Grupa, którą opiekowały się pani Joanna Kirsten oraz pani Anna Schreiber zgłębiała psychologiczny problem „Dlaczego ranimy innych?” Młodzież przygotowała przedstawienie, prezentację oraz plakaty związane z problemem agresji w szkole. Były to scenki poruszające tematykę związaną z bullingiem wśród młodzieży. (kilka słów o projekcie)
  12. Fakt, że przez zabawę także można się uczyć, udowodnili drugoklasiści, którzy pod opieką pani Wioletty Sztark oraz pani Agaty Władygi, przygotowali i przeprowadzili gry i zabawy dla uczniów najmłodszych klas. Zabawy te przeprowadzone zostały z okazji Dnia Sportu oczywiście w języku angielskim. O sukcesie tegoż przedsięwzięcia najlepiej świadczyły uśmiechnięte buzie dzieci, które z zapałem tłoczyły się wokoło prowadzących gry. (Więcej o projekcie tutaj)
  13. Grupa uczniów pod kierunkiem nauczycieli wychowania fizycznego – pani Joanny Kozłowskiej –Borys oraz pana Pawła Jędrzejewskiego zajmowała się organizacją turnieju tanecznego. Dziewczęta skupiły się na popularyzacji tańca i rekreacji ruchowej w Warszawie. Efektem wielu starań był turniej tańca – "Praskie klimaty". Nasi gimnazjaliści nie tylko zajmowali się stroną organizacyjną, dali również pokaz swojego tanecznego talentu.
  14. Dzień 30 maja 2018 r. obfitował także w wydarzenia sportowe. Rozgrywki i zabawy ruchowe przygotowane zostały przez uczestników projektu „Dzień Sportu”, nad którym pieczę sprawowały panie: Agnieszka Kuster i Marta Lipińska – nauczycielki wychowania fizycznego. To właśnie tej grupie projektowej uczniowie całej szkoły zawdzięczać mogą dobrą zabawę na świeżym powietrzu. Gimnazjaliści propagowali również zdrowy i aktywny styl życia. Zachęcali do uprawiania sportu i wszelkiej aktywności fizycznej. Wszyscy realizujący ten projekt wyróżnili się i uzyskali maksymalną ilość punktów.

W tym roku szkolnym po raz ostatni odbył się Festiwal Projektów. Fakt, iż było to pożegnanie tradycyjnej już uroczystości, nie oznaczał bynajmniej, że był to gorszy przegląd dorobku prac gimnazjalistów. Wręcz przeciwnie - uczniowie popisali się doskonałym przygotowaniem i wysokim poziomem prezentowanych projektów. Różnorodność zaś tematyki wynikająca z zainteresowań naszej młodzieży była imponująca. Taka forma przeglądu powoli odchodzi do przeszłości, jednakże my nadal chcemy chwalić się tym, co mamy najcenniejsze, a więc talentami uczniów. W przyszłym roku planujemy nową, może jeszcze ciekawszą formę prezentacji. Nie żegnamy się więc, mówimy tylko „Do zobaczenia!”

p. Anna Sibilska
Szkolny Koordynator Projektów Edukacyjnych.